AYANE S├ľYLE┼×─░LER─░ I, II (1990-2016)

AYANE S├ľYLE┼×─░LER─░*┬áI,II (1990-2016)┬áSanat├ž─▒lar─▒m─▒zla Konu┼čmalar:┬á RECEP SEYHAN
A┼ča─č─▒daki s├Âyle┼či, 26 y─▒l arayla ayn─▒ sorulara verilen cevaplardan olu┼čmu┼čtur. Ayane Dergisi a. ├ľmer Erdo─čan
Say─▒n Recep Seyhan, ya┼čam─▒n─▒z─▒ ve ├Âyk├╝ ser├╝veninizi k─▒saca anlat─▒r m─▒s─▒n─▒z?-1954 Amasya do─čumluyum. ─░stanbul E─čitim Enstit├╝s├╝ T├╝rk├že b├Âl├╝m├╝ mezunuyum. Hayat─▒m─▒n ciddi bir ser├╝veni oldu─čunu sanm─▒yorum. Hik├óyecili─čimin ser├╝veni 1970’lere dayan─▒yor. O y─▒llarda bir gazetenin d├╝zenledi─či bir hik├óye yar─▒┼čmas─▒na kat─▒lm─▒┼čt─▒m. Hisar ve T├╝rk Edebiyat─▒ dergisini d├╝zenli olarak takip ediyordum. Orta 2 veya 3’teydim. Bu ilk hik├óyemi tek n├╝sha yaz─▒p g├Ândermi┼čtim. Finale kalm─▒┼čt─▒. Ad─▒ ”Beyaz Apartman”d─▒. Sonras─▒n─▒ izleyemedim. Hik├óye de kayboldu. Hik├óye ile ciddi olarak 1977’lerden sonra ilgilendim. Edebiyat dergilerinde 1978’lerden sonra g├Âr├╝nd├╝m. Bu olu┼čumda Ahmet Kabakl─▒ ile Sevin├ž ├çokum’un ilgilerini, rahmetli Zarifo─člu’nun f─▒r├žal─▒ kam├ž─▒lar─▒n─▒ ┼č├╝kranla anmal─▒y─▒m. S─▒ras─▒yla Me┼č’ale, T├╝rk Edebiyat─▒, Mavera, Ayl─▒k Dergi ve Ayane’de bug├╝ne kadar toplam 18 par├ža hik├óyem yay─▒mland─▒. 1984 y─▒l─▒nda Erdem Bayazit ile kitapla┼čmak ├╝zere bask─▒ya haz─▒rlad─▒k. O ara Mavera ─░stanbul’a ta┼č─▒nd─▒, el de─či┼čtirdi. Sanata uzak ellere teslim edildi Mavera. Neyse kar─▒┼čt─▒rmayal─▒m, kendi imk├ónlar─▒mla da bast─▒rmam m├╝mk├╝n olmad─▒. ├ľylece kald─▒.

  • Ya┼čam─▒n─▒zda ├Âyk├╝n├╝n yeri nedir?

-Hayat─▒n ak─▒┼č─▒ bir hik├óyedir zaten. Yolda y├╝r├╝rken, ┼čehir i├žinde, kald─▒r─▒mda, sahilde, k─▒rda, arazide yaln─▒z ba┼č─▒ma kal─▒nca, ┼čehirleraras─▒ yolculukta, bir ┼čiiri okuduktan sonra, bir mevsimin ba┼člang─▒c─▒nda, pencereden d─▒┼čar─▒y─▒, do─čay─▒ seyrederken, bir ┼čark─▒y─▒ dinlerken veya bir filmin estetik sahnesinin ard─▒ndan kafamda bir hik├óyenin ayr─▒nt─▒lar─▒ ge├žit yapar. ─░zleyebildi─čim dergilerde okudu─čum ilk k─▒s─▒m hik├óye ve ┼čiirlerdir. Hik├óyeyi o an yazmaya oturup f─▒rsat bulamazsam kafamda gezdirdi─čim olur. Tabir caizse kafamda kulu├žkaya yatar hik├óye. ├ç─▒k─▒┼č zaman─▒ gelince kap─▒y─▒ t─▒kt─▒klar ”yaz” der, oturup yazar─▒m.
Son y─▒llarda hik├óye ile arama belirgin bir mesafe girdi. Bunda hik├óyelerimin kitapla┼čmamas─▒n─▒n da ├Ânemli pay─▒ var. Yine de hik├óyeden ayr─▒ ve uzak de─čilim. Olamam da. Hik├óyenin dili ile tan─▒┼č─▒kl─▒─č─▒m s├╝rd├╝─č├╝ m├╝ddet├že bu b├Âyle olur.

  • Kendinizi t├╝rk ├Âyk├╝c├╝l├╝k gelene─činde nereye ba─čl─▒yorsunuz?

-T├╝rk hik├óyecili─činin sistematik bir gelene─či var m─▒? Kendi pay─▒ma herhangi bir gelenek ├žat─▒s─▒ alt─▒nda hik├óye yazmak gibi bir d├╝┼č├╝nceden yola ├ž─▒kmad─▒m. E─čer yazd─▒─č─▒m hik├óyeler konunun ara┼čt─▒r─▒c─▒lar─▒ taraf─▒ndan, ele┼čtirmenlerce bir ├žat─▒ alt─▒nda de─čerlendirmeye al─▒n─▒rsa bu benim d─▒┼č─▒mda bir yakla┼č─▒m olur. ├ľyle ya, falan─▒n hik├óyelerini filan gelene─če, filan─▒nkini falan gelene─če ba─člarken hangi ├Âl├ž├╝tten yola ├ž─▒kaca─č─▒z? Hik├óyecinin ├╝slubundan m─▒, beslendi─či kaynaklardan m─▒, (bu kaynaklar─▒n hangisinden) hik├óyelerin i├žeri─činden mi, yazar─▒n d├╝nya bak─▒┼č a├ž─▒s─▒ndan m─▒? Bu t├╝r s─▒n─▒flamalar─▒n yapay olaca─č─▒n─▒ d├╝┼č├╝n├╝yorum.

  • Sizce i├žinde ya┼čad─▒─č─▒m─▒z toplum ├Âyk├╝ye yak─▒n bir toplum mudur?

-┼×iirin ve hik├óyenin ciddi s─▒k─▒nt─▒lar─▒ var. ├ľyk├╝c├╝ karaborsa, Emin├Ân├╝ veya K─▒z─▒lay Meydan─▒’nda y├╝ksek├že bir yere ├ž─▒k─▒p (Hoca’n─▒n g├╝n g├Âz├╝ fanusla adam arad─▒─č─▒ gibi) bir anonsta bulunsan─▒z, hik├óye ├Âyk├╝c├╝s├╝ isteseniz, ak┼čama kadar bunu s├╝rd├╝rseniz ka├ž ki┼či bulursunuz. Ayn─▒ tonda ”kaz─▒ kazan” diye ba─č─▒rsan─▒z ve MP’nin 1 trilyon verdi─čini duyursan─▒z olanca insan ba┼č─▒n─▒za y─▒─č─▒l─▒r. B├Âyle bir toplumda siz zaman─▒n ├çehov’u olsan─▒z ne yazars─▒n─▒z? Toplum olarak sanata ve k├╝lt├╝re gerekli ilgiyi g├Âsterdi─čimiz, ona hakk─▒n─▒ verdi─čimiz g├╝n (ki o g├╝n kalk─▒nm─▒┼č ve ilerlemi┼č oluruz zaten) verilen ├Ârnekler yerini bulacak, sanat├ž─▒ yaln─▒zl─▒─ča s├╝r├╝klenmeyecektir.

  • G├╝n├╝m├╝zde yaz─▒lan ├Âyk├╝y├╝ nas─▒l de─čerlendiriyorsunuz?

-G├╝n├╝nm├╝z ├Âyk├╝c├╝leri aras─▒nda Rasim ├ľzden├Âren unutulmaz ├Ârnekler vermi┼čtir. Bence Mor Sinekler tek ba┼č─▒na Rasim Bey’i hik├óyeci yapard─▒. Mustafa Kutlu, Sevin├ž ├çokum ve Tomris Uyar’─▒n baz─▒ hik├óyeleri, Nezihe Meri├ž’ten unutulmaz ├Ârnekler var. Bu sayd─▒klar─▒m─▒n d─▒┼č─▒ndakileri yok saym─▒yorum. (Bu ”yok sayma” ayr─▒ bir yaz─▒ ve inceleme konusu). Hik├óye diye yaz─▒lan baz─▒ ├Ârnekler de var ki, g├╝ya ki┼činin i├ž ├žat─▒┼čmalar─▒n─▒ ironik betimlemelerle vermeye ├žal─▒┼čan anlat─▒c─▒, sonu├žta yazd─▒─č─▒ hik├óyenin a─č─▒r bir depresyon ge├žirdi─čini, komal─▒k oldu─čunu fark edemiyor. Ayn─▒ anlama gelen c├╝mleyi 15-20 defa de─či┼čik kurulu┼čla tekrar etti─čini g├Âremiyor. Hem de bunu ayn─▒ sayfada yap─▒yor. ─░sim vermek istemiyorum. Bir de─čil birka├ž ├Ârnek verebilirim. Bir de hik├óyenin ak─▒beti var tabi. G├╝ncel olay ve kayg─▒lardan do─čan hik├óyeler var ki, ├Âl├╝ do─čuyor genelde bu t├╝r hik├óyeler. Bu ba─člamda hik├óyecili─čimizin ciddi bir ele┼čtiriden mahrum bulundu─čunu d├╝┼č├╝n├╝yorum. Mehmet Kaplan’─▒n kitab─▒ da olmasayd─▒ bu sahada yaz─▒lm─▒┼č bir eser bile bulunmayacakt─▒. Dergilerde ├ž─▒kan tek t├╝k ele┼čtiriler yetersiz. Bu yazar ve yazmakta olan hik├óyeciler i├žin i├ž a├ž─▒c─▒ bir durum de─čil. Ortada okuyan bir ele┼čtirmen olmay─▒nca herkes en iyi hik├óyecinin kendisi oldu─čunu d├╝┼č├╝n├╝yor. Hik├óye ele┼čtirmeni diye g├Âsterebilece─čimiz bir adam var m─▒? Ara s─▒ra dergilerde g├Âr├╝len yank─▒s─▒z seslenmelerin d├Ân├╝┼čl├╝ bir eylemin i┼člevinden ├Âte gitmedi─čini d├╝┼č├╝n├╝yorum. S─▒k─▒nt─▒ biraz da (yukar─▒da k─▒saca de─čindi─čim gibi) ba┼čkalar─▒n─▒ yok sayma s─▒─čl─▒─č─▒ndan kaynaklan─▒yor. Buna ele┼čtirmenin (mevcudun) iyi bir okuyucu olmay─▒┼č─▒n─▒, yap─▒lan i┼čin dan─▒┼č─▒kl─▒ sipari┼č oldu─čunu da eklerseniz konu daha iyi anla┼č─▒l─▒r. Hik├óye her ┼čey den ├Ânce kadir┼činas bir dosttan mahrum. Hangi hik├óyeci eme─činin kar┼č─▒l─▒─č─▒n─▒ g├Ârm├╝┼č. Edebiyat─▒m─▒za ├Âzg├╝n ├Ârnekler verdi─čini fark edemedi─čimiz Rasim ├ľzden├Âren ni├žin yazm─▒yor art─▒k? Budana budana ├ž─▒plakla┼čan tepelere (y├╝ksek de olsa) ya─čmurun eskisi gibi ya─čmas─▒ beklenmemelidir. Yay─▒nc─▒ hik├óyenin sat─▒lmamas─▒ kayg─▒s─▒yla hik├óye basm─▒yor. ”Hik├óye kar─▒n doyurmuyor” bir yazar─▒m─▒z─▒n deyi┼čiyle. Okuyucunun ilgi alan─▒ hik├óye aleyhine de─či┼čiyor, de─či┼čime adeta zorlan─▒yor. Okumamaya, seyretmeye zorlan─▒yor. Hik├óyecinin b├╝rokrasi ile de aras─▒ a├ž─▒k. Hangi hik├óyeci (s─▒rf hik├óyeci oldu─ču i├žin ama) senfoni orkestras─▒ ┼čefleri kadar, bale sanat├ž─▒lar─▒ kadar itibar g├Âr├╝yor yukar─▒ kademelerde? Konunun ”i├ži oyuk” derdi b├╝y├╝k, iyisi mi burada bitirelim.
_______________________________
(*) Ayane Dergisi say─▒ 26, ┼×ubat, 1990)

 


AYANE S├ľYLE┼×─░LER─░*II┬á( 2016)┬á (26 y─▒l sonra)

  • Say─▒n Recep Seyhan, ya┼čam─▒n─▒z─▒ ve ├Âyk├╝ ser├╝veninizi k─▒saca anlat─▒r m─▒s─▒n─▒z?

├ľncelikle belirteyim; yirmi k├╝sur y─▒l sonra bu konuda ayn─▒ sorulara ne cevap verdi─čimizin belirlenmesi a├ž─▒s─▒ndan bu s├Âyle┼či heyecan verici oldu benim i├žin.┬á Maksad─▒n h├ós─▒l olmas─▒na matuf olarak bir kopyaya mahal olmamas─▒ i├žin cevap metnini yazarken ├Ânceki cevaplara bakmad─▒m.

Bizim k├╝lt├╝r├╝m├╝z ┼čifah├«, yani s├Âzl├╝ bir k├╝lt├╝rd├╝r; edebiyat─▒m─▒z─▒n ilk ├Ârnekleri anlat─▒lar ├╝zerine bina edilmi┼čtir. Bu anlat─▒lar─▒n elbette bir anlat─▒c─▒lar─▒ da vard─▒ ki onlar─▒n gezgin olanlar─▒na meddah, di─čerlerine nakkal (nakledici) k─▒ssahan, masalc─▒ gibi adlar verilirdi.┬á Benim de bir k─▒ssahanÔÇÖ─▒m vard─▒. ├ťzerimde b├╝y├╝k eme─či olan ve bunu her f─▒rsatta dile getirdi─čim b├╝y├╝k annem bana masallar hik├óyeler anlat─▒rd─▒. Hatta onu Kad─▒nge ├Âyk├╝s├╝yle ebedile┼čtirdim. Kendimde ├Âyk├╝ anlatma damar─▒n─▒ sinemada ke┼čfettim. Sanat de─čeri olan filmlerden s├Âz ediyorum. ├çocuklu─čumuzun b├╝y├╝l├╝ d├╝nyas─▒ olan sinemadan ├ž─▒k─▒p eve gelince izledi─čim filmdeki dramlara benzeyen dramlar kurgulard─▒m ve zihnimde olaylar anlat─▒rd─▒m. Bir gazetemize Apartman ad─▒nda bir hik├óye yaz─▒p g├Ânderdim. Finale kalm─▒┼čt─▒ o hik├óye. Sonra gazeteyi takip edemedim, hik├óye de kayboldu. ─░stanbulÔÇÖda ├╝niversiteye, okumak i├žin gelince T├╝rk edebiyat─▒ dergisiyle temas kurdum. Ba┼čka bir vesileyle anlatm─▒┼čt─▒m; Ahmet Kabakl─▒ ve Sevin├ž ├çokum bendeki hik├óye anlatma damar─▒n─▒ ilk ke┼čfeden insanlard─▒r. Sevin├ž ├çokumÔÇÖun te┼čvikleriyle ilk hik├óyemi yazd─▒m. S├Â─č├╝tl├╝ Dere ad─▒ndaki o ├Âyk├╝ dergide ├ž─▒kt─▒. Daha sonralar─▒ Yeni Devir gazetesi ├╝zerinden MaveraÔÇÖy─▒ ke┼čfettim. Cahit Zarifo─člu, Rasim, Erdem, Akif abilerle tan─▒┼čt─▒m. Zarifo─čluÔÇÖnun beni yazmaya k─▒┼čk─▒rtan kam├ž─▒lar─▒ ile dergiye hik├óyeler yaz─▒p g├Ânderdim; hik├óyeci oldu─čuma ben de inand─▒m art─▒k.

Derken ├Âyk├╝lerimiz, Mehmet ve ├ľmer Erdo─čanÔÇÖ─▒n ├Âzel ├žabalar─▒yla 1990ÔÇÖda AyaneÔÇÖden ├ž─▒kt─▒. 1995ÔÇÖte ÔÇťmebÔÇŁ kitab─▒n ikinci bask─▒s─▒n─▒ yapt─▒; fakat bask─▒s─▒ ├žok k├Ât├╝ ve tashihsiz ├ž─▒kt─▒. Bana haber bile vermediler. Bu arada yurt d─▒┼č─▒ g├Âreve gittim. K─▒sa s├╝ren o g├Ârev nedeniyle ailece ma─čdur edildim. 28 ┼×ubat d├Âneminde ba┼člayan s├╝re├ž y─▒llarca s├╝rd├╝; mezun oldu─čum lise y─▒llar sonra ├Ân├╝me engel olarak kondu. ├çocuklar─▒m─▒n ├Â─črenim hayatlar─▒ da ayn─▒ y─▒l sona erdirildi. Y─▒llarca mahkeme kap─▒lar─▒nda s├╝r├╝nd├╝m; hukuki haklar─▒m─▒ h├óla alamad─▒m. Bu konunun hik├óyeyle ilgisi ┼ču: ─░dari g├Ârev s├╝recinden ba┼člayarak bu fetret d├Âneminde seri hik├óye yazamad─▒m. B├Âyle angarya i┼čler ├Ân├╝m├╝ kesti; ama bu s├╝re├žte hep yaz─▒lacak hik├óyelerin notlar─▒n─▒ al─▒yordum. Sonra o notlar─▒ birle┼čtirerek kitapla┼čt─▒rd─▒m; 2013ÔÇÖte Okur Kitapl─▒─č─▒ÔÇÖndan G├╝ne┼čin Do─čdu─ču Yerde ├ž─▒kt─▒. Bu kitab─▒m─▒z ayn─▒ y─▒l ÔÇťEskader, y─▒l─▒n hik├óye kitab─▒ÔÇŁ ├Âd├╝l├╝n├╝ ald─▒. Ard─▒ndan 2015 ba┼člar─▒nda ilk kitab─▒m─▒z─▒n ├╝├ž├╝nc├╝ bask─▒s─▒ ile ├╝├ž├╝nc├╝ ├Âyk├╝ kitab─▒m─▒z AzazilÔÇÖin Kap─▒s─▒nda Bilge K├╝lt├╝r SanatÔÇÖtan ├ž─▒kt─▒. Bu arada 5 y─▒l Osmanl─▒ k├╝lt├╝r├╝ ve T├╝rk├žesiyle ├Âzel ilgilendim. Osmanl─▒cadan yaz─▒ ├ževiri olarak Hatem Tay├« Hik├óyesiÔÇÖni yay─▒na haz─▒rlad─▒m; bu ├žal─▒┼čmam─▒z da bu y─▒l (2015) Bilge K├╝lt├╝rÔÇÖden ├ž─▒kacak.

  • Ya┼čam─▒n─▒zda ├Âyk├╝n├╝n yeri nedir?

Bu sorunun cevab─▒ yukar─▒n─▒n devam─▒ niteli─činde olacak: ├çok sonralar─▒ anlad─▒m ki hayat─▒n her karesi bir hik├óyedir; ya┼čad─▒─č─▒m─▒z her fragmanda bir hik├óye ak─▒yor. Ben bir hik├óye yazmad─▒─č─▒m demlerde de kafamda hep hik├óyeler ak─▒yor, o karelerde ge├žen olay, durum, anl─▒k hayaller, s├Âzler oluyor. Bunlar o anda da ya┼čanm─▒┼č olabiliyor ├žok ├Ânceleri ya┼čan─▒p da benim akl─▒ma o anda d├╝┼čm├╝┼č olabiliyor. Sonra ben bunlar─▒ ya o anda ya da daha sonra (elbette i┼člemek ├╝zere) kayda al─▒yorum. Mesel├ó zaman kavram─▒ndan bir dem bile ilgisini koparmayan b├╝y├╝k amcam saati yan─▒nda de─čilse ÔÇťvakit oldu muÔÇŁ derdi; b├╝y├╝k annem evrensel ├ža─čr─▒y─▒ duyamaz h├óle gelince ÔÇťezan okundu muÔÇŁ derdi s─▒kl─▒kla. Bunlar bir hik├óyede kullan─▒lacak muazzam bir imgedir ve kulland─▒m tabii. Dolay─▒s─▒yla hayat─▒mda ├Âyk├╝ hep var olagelmektedir.

  • Kendinizi T├╝rk ├Âyk├╝c├╝l├╝k gelene─činde nereye ba─čl─▒yorsunuz?

T├╝rk ├Âyk├╝c├╝l├╝─č├╝n├╝n bir gelene─či varsa (ki vard─▒r herh├ólde) onun veya onlar─▒n bir ad─▒ da olmal─▒. Geleneksel T├╝rk hik├óyesi ile modern hik├óye aras─▒nda bir yerde durdu─čumuzu s├Âylemi┼čti bir hik├óye edit├Âr├╝m├╝z. Bilemiyorum; bir ba┼čkas─▒ modern hik├óye ile postmodern ├Âyk├╝ aras─▒nda bir yere de yerle┼čtirebilir. Bu ele┼čtirmenlerin taktirinde olan bir de─čerlendirmedir. Bu konularda yayay─▒m biraz, musannif taraf─▒m zay─▒ft─▒r; bilmiyorum neredeyim? ├ľte yanda bu konuda benim bir ┼čey s├Âz s├Âylemem ukalal─▒─č─▒ a┼č─▒p ÔÇś├╝kelal─▒─čaÔÇÖ girebilir. Konuyu ikinci ve ├╝├ž├╝nc├╝ tekil ┼čah─▒slar─▒n de─čerlendirmesi gerekir diye d├╝┼č├╝n├╝yorum.

  • Sizce i├žinde ya┼čad─▒─č─▒m─▒z toplum ├Âyk├╝ye yak─▒n bir toplum mudur?

─░├žinde ya┼čad─▒─č─▒m─▒z toplumun, ya┼čama bi├žimiyle, davran─▒┼č kal─▒plar─▒yla, s├Âz ve tutumlar─▒yla, hayata bak─▒┼č a├ž─▒s─▒yla, duru┼čuyla, tercihleriyle bir ├Âyk├╝c├╝ye ├Âyk├╝ler ilham etmedi─čini s├Âylemek bu topluma haks─▒zl─▒k olur herh├ólde; fakat toplumun kendisinin hik├óye sanat─▒yla bire bir ilgisini soruyorsan─▒z burada durum biraz farkl─▒la┼č─▒r: Bunu biraz a├žay─▒m: Bu toplum t├╝rk├╝y├╝ sever ve s├Âyler de; fakat onlar─▒n ├žo─ču ─░brahim Tatl─▒sesÔÇÖin Aya─č─▒nda KunduraÔÇÖdan sonra bir daha t├╝rk├╝ s├Âylemedi─čini bilmez; t├╝rk├╝n├╝n bizim ├Âl├╝ms├╝z bir k├╝lt├╝r hazinemiz oldu─čunun da fark─▒nda de─čildir. 1940-90 aras─▒nda k├╝lt├╝rel varl─▒klar─▒m─▒z ya─čma edildi ve bu toplumun umurunda olmad─▒; tarihi mek├ónlar─▒n, sebillerin, ├že┼čmelerin mermer par├žalar─▒n─▒ in┼čaat─▒nda k├Â┼če ta┼č─▒ olarak kullanan adamlar─▒n umurunda olmaz hik├óye. Test edilmi┼čtir; edebiyat─▒n ve sanat─▒n b├╝t├╝n ┼čubeleri se├žkincidir, dolay─▒s─▒yla sanat├ž─▒ da se├žkinci adamd─▒r. Buradan ├ž─▒kan sonu├ž: ÔÇśSanat toplum i├žinÔÇÖ icra edilemeyecek kadar yukar─▒dad─▒r ve iyi ki de ├Âyledir.

  • G├╝n├╝m├╝zde yaz─▒lan ├Âyk├╝y├╝ nas─▒l de─čerlendiriyorsunuz?

G├╝n├╝m├╝zde ├Âyk├╝, iyi bir noktada bizce. Yan─▒lm─▒yorsam y─▒lda ortalama 100 civar─▒nda ├Âyk├╝ kitab─▒ yay─▒mlan─▒yor; fakat hik├óye h├ól├ó yeterli ele┼čtirmene sahip de─čil. Bir k─▒m─▒ldama, geli┼čme varsa da bu konu T├╝rk hik├óyecili─činin bir sorunu olarak yerini koruyor maalesef. Semih G├╝m├╝┼č, ├ľmer Lekesiz, ├ľmer T├╝rke┼č, Kemal G├╝nd├╝zalp, Necip Tosun, Alim Kahraman, Funda ├ľzsoy Erdo─čan gibi ele┼čtirmenler kazand─▒ysa da ├Âyk├╝c├╝l├╝─č├╝m├╝z├╝n bu alanda ihtiyac─▒ kar┼č─▒lanm─▒┼č de─čil. Bu arada ├žok iyi bir ele┼čtirmen kazand─▒ edebiyat: Mehmet Erdo─čan. ├ťlkeÔÇÖden ├ž─▒kan Ele┼čtiri DenemeleriÔÇÖni keyifle okudum. Ne ki Erdo─čanÔÇÖ─▒n hik├óye ele┼čtirilerine de y├Ânelmesi h├ólinde hik├óyecili─čimiz ├žok ┼čey kazanacakt─▒r. Erdo─čanÔÇÖ─▒n ikinci kitab─▒nda bunu g├Ârmek istedi─čimizi bir dilek olarak belirtelim. Bir de (Bejan MaturÔÇÖ─▒n y├Âreden derledi─či tahlile dayal─▒ anlat─▒mlar─▒ (Da─č─▒n Ard─▒na Bakmak), Murat Uyurkulak (Tol ve Har) ve Mehmet UzunÔÇÖun romanlar─▒n─▒ paranteze al─▒rsak K├╝rt k├Âkenli hik├óyecilerin ├Ârselenen o co─črafyada ya┼čanan hik├óyeleri ete kemi─če b├╝r├╝n├╝r k─▒lmalar─▒n─▒ ├Ânemsiyorum ve umuyorum ┼čahsen. Bunlar─▒n edebiyat─▒m─▒za girmesi gerek. Bu isimleri “g├╝n├╝m├╝z├╝n hik├óyecileri” ba─člam─▒nda anm─▒┼č de─čilim. ├ťlkemizin do─ču-g├╝neydo─ču yakas─▒ hik├óye ambar─▒d─▒r ve bunun edebiyata aktar─▒lmas─▒ ba─člam─▒nda s├Âyl├╝yorum. G├╝n├╝m├╝zde ├Âyk├╝ alt─▒n ├ža─č─▒n─▒ ya┼č─▒yor. Eskilere bir gayret geldi,┬á gen├ž ├Âyk├╝c├╝ler de har─▒l har─▒l yaz─▒yorlar. Ayr─▒nt─▒ya girmeyeyim; bir ismi unuturuz ve al─▒nganl─▒klar olur. G├╝n├╝m├╝z ├Âyk├╝s├╝ 1990ÔÇÖlarla k─▒yaslanamayacak ├Âl├ž├╝de ileridedir. Bir kere anlat─▒m imk├ónlar─▒ ├žok ├že┼čitlenmi┼č bulunuyor. Hik├óye yerini ├Âyk├╝ye b─▒rakmaya haz─▒rlan─▒yor. ├ľyk├╝ de neredeyse ba─č─▒ms─▒zl─▒─č─▒n─▒ ilan ederek kendisine ├Âzerk bir alan a├žmaya ├žal─▒┼č─▒yor. ├ľte yanda k─▒sa ├Âyk├╝ salg─▒n─▒ var, her salg─▒n gibi bu da yaz ya─čmuru gibi gelip ge├žecek; ilgi alan─▒mda de─čil. Postmodern denilen merkezin par├žalanmas─▒ ya da kahramanlar─▒n fl├╗la┼čmas─▒, belirsizliklerin belirgin duruma ge├žme e─čilimleri ya da ba┼čka metinlerden veya al─▒nt─▒lardan ├Âyk├╝ye girintilemeler, ├Âyk├╝ i├žine ├Âyk├╝ girmesi vb durumlar─▒n kar┼č─▒l─▒─č─▒, g├╝n├╝m├╝z hik├óyesinde daha somut g├Âr├╝l├╝yor. Hasan Ali Topta┼čÔÇÖla belirgin h├óle gelen bu tarz─▒n ilgi alan─▒mda oldu─čunu s├Âyleyece─čim.

_________________________________________________

(*) Hzl. ├ľmer Erdo─čan, Ayane S├Âyle┼čileri, C├╝mle Yay─▒nlar─▒, 2016, Ankara