Kutlu’dan Hududullah Merkezli Teklifler -de─čini-

KUTLUÔÇÖDAN ÔÇťHUDUDULLAHÔÇŁ MERKEZL─░ TEKL─░FLER

Mustafa Kutlu ve hik├óyecili─či hakk─▒nda yazmam─▒┼č olmam─▒ bir eksiklik olarak kaydetmi┼čti bir ele┼čtirmen.[1] Bendeniz de ÔÇťKutlu ve eserleri ile ilgili o kadar ├žok yaz─▒ld─▒ ki kendisinin de yaz─▒lanlar─▒n say─▒s─▒n─▒ bildi─čini sanm─▒yorum. Do─črusu, yazacaksam bu farkl─▒ bir ┼čey olmal─▒ÔÇŁ diye d├╝┼č├╝nm├╝┼čt├╝m. O┬á ÔÇťfarkl─▒ ┼čeyÔÇŁ Kalbin Sesi ─░le Topra─ča D├Ân├╝┼čÔÇÖle geldi.[2]

Hik├óyeyi ÔÇťhayat─▒n h├╝lasas─▒ÔÇŁ olarak g├Âren KutluÔÇÖnun bu ├žal─▒┼čmas─▒n─▒ da hayata deneme t├╝r├╝nde d├╝┼č├╝lm├╝┼č bir kay─▒t olarak g├Ârmek m├╝mk├╝n. Bu kadar de─čil, Bize kal─▒rsa bu kitap Kutlu k├╝lliyat─▒n─▒n da h├╝lasas─▒. Kutlu, hik├óyelerinde de─čerler manzumesi h├ólinde bir mesele olarak i┼čledi─či konuyu somut tekliflere d├Ân├╝┼čt├╝r├╝yor. ┬áKitab─▒n hik├óyelerden ayr─▒lan (b├╝t├╝nlenen mi demeliydim) taraf─▒, kurmacan─▒n evreninde i┼členen ve bir derdi olan temalar─▒n bu kitapta ete kemi─če b├╝r├╝nerek somut verilerle bir teklife d├Ân├╝┼čmesidir diyebiliriz. (daha&helliip;)

DEVAMI --››
COV─░D G├ťNL├ť─×├ť

26 Ekim 2020 Pazartesi
Amasya Devlet Hastanesi/03.20
Burada hasta olarak de─čil hasta annemin refakat├žisi olarak bulunuyorum. Asl─▒na bak─▒l─▒rsa “Covid” denen davetsiz misafir yakla┼č─▒k bir haftad─▒r “pozitif” kimli─čiyle benim de v├╝cudumda ama bedenim ├╝zerinde ciddi bir faaliyetini hissetmedim. V├╝cudumuzu be─čenmemi┼č de olabilir, bilmiyorum.┬á “Pozitif” yakla┼č─▒k 200 y─▒l sonra saltanat─▒n─▒ “negatif”e kapt─▒rman─▒n azab─▒ i├žinde yerlerde s├╝r├╝n├╝yor; anlam─▒n─▒n negatif (olumsuz) h├óline a─č─▒t yak─▒yor Buna mukabil “negatif” kelimesi k─▒s k─▒s g├╝lerek ├Âmr├╝n├╝n saltanat─▒n─▒ s├╝r├╝yor, itibar─▒ tavan yapm─▒┼č durumda.

Covid’in nam─▒ kendisinden daha g├Ârkemli. Rivayetler muhtelif. J. Borges’in ve G. G. Marquez’in b├╝y├╝l├╝ ger├žek├ži anlat─▒mlar─▒na benziyor durum. Konaklad─▒─č─▒ v├╝cutta, negatife d├Ând├╝kten sonra bula┼č─▒c─▒l─▒─č─▒n─▒ yitirse de ta┼č─▒y─▒c─▒ olarak kald─▒─č─▒┬á ┬ás├Âyleniyor. Marifetleri ├žok Covid’in.┬á B├╝t├╝n bir insanl─▒─č─▒ hizaya sokmu┼č g├Âr├╝n├╝yor. B├╝t├╝n bunlar─▒ nas─▒l ba┼čard─▒─č─▒na ak─▒l s─▒r erecek gibi de─čil. Bizim g├Âzlemimize g├Âre ba┼člang─▒c─▒ ile biti┼či ├╝├ž y─▒l s├╝rer. (daha&helliip;)

DEVAMI --››
HAK─░KAT─░ KURMACANIN ZEM─░N─░NDE ARAYAB─░L─░R M─░Y─░Z? -deneme- R.Seyhan

Hakikat Aray─▒┼č─▒nda Y├Ânelimler┬áya da ┬áHAK─░KAT─░ KURMACANIN ZEM─░N─░NDE ARAYAB─░L─░R miyiz?

Kurmacan─▒n zemininde hakikati aramak m├╝mk├╝n m├╝? Ya da kurmacan─▒n l├ómbas─▒ ile hakikati ne kadar -ya da onun ne kadar─▒n─▒- arayabiliriz? Hakikat aray─▒┼č─▒nda y├Ânelimler hangi istikameti g├Âsteriyor? Bu ├žal─▒┼čmam─▒zda bu sorulara cevap aramaya ├žal─▒┼čaca─č─▒z. Bu zeminde beliren yeni sorularla konuyu┬á irdelemeyi deneyece─čiz.

Bazen ger├žek ile kurmaca aras─▒ndaki makas─▒n iyice a├ž─▒ld─▒─č─▒na, mesafenin darald─▒─č─▒na, bazen de bu ikisinin i├ž i├že ge├žtiklerine ┼čahit olmu┼čuzdur. ÔÇťOlamaz! ─░nan─▒lmaz!ÔÇŁ dedi─čimiz durumlar bu c├╝mledendir. O arada zaman da hakikatin yede─činde s├╝rekli evriliyor. Bunlar olurken kurmaca metinlerin hakikati arama y├Ântemlerinin de evrilmemesi m├╝mk├╝n de─čil. Burada bir y├Ânelimden s├Âz etmemiz gerekecek. (daha&helliip;)

DEVAMI --››
MUSTAFA EVERD─░ÔÇÖN─░N ÔÇśB─░REY OLU┼×ÔÇÖU ─░MLEYEN B─░R H─░K├éYES─░ Recep Seyhan-ele┼čtiri

Sanat├ž─▒ ├ľn├╝ne ├ç─▒kan Otoritelere ─░li┼čkin Bariyerleri Nas─▒l A┼čabilir?

ÔÇťO g├╝n ziyaret s─▒ras─▒ kar─▒m─▒n day─▒s─▒na gelmi┼čti. Dini b├╝t├╝n Day─▒ÔÇÖya beni g├Âstererek ne kadar dindar bir damada k─▒z verdiklerini ispatlam─▒┼č olacaklar.ÔÇŁ Hik├óye b├Âyle muzip ve g├╝l├╝mseten bir giri┼čle ba┼čl─▒yor. Mustafa EverdiÔÇÖnin hik├óyelerinde genelde bu ├╝slup var. Everdi her ┼čeyden ├Ânce bir ├╝slup sahibi bir yazar. Onun metinlerini isimsiz ve imzas─▒z olarak bir yerde g├Ârseniz bu metin EverdiÔÇÖnin dersiniz. ├ťslup tam da budur. Bu keyfiyet yazar─▒n hanesine kaydedilebilecek art─▒ bir de─čerdir.
Yazar, giri┼č c├╝mlesinde bize hik├óyenin arka pl├ón─▒ndaki ili┼čkiler a─č─▒n─▒ ya da kahraman─▒n aile ili┼čkilerinde nereye yerle┼čtirildi─čini de imliyor. Bu ├Ânemli. Bir hik├óye c├╝mlesinin temel ├Âzelli─či, s├Âylenmemi┼č ya da s├Âylenememi┼č olanlara bizi bir ├ž─▒rp─▒da ula┼čt─▒rmas─▒d─▒r diyebiliriz. Yazar, bu hik├óyesinde bu ├žer├ževeyi hik├óyenin ba┼č─▒ndan sonuna kadar korumay─▒ ba┼čarm─▒┼č g├Âr├╝n├╝yor. (daha&helliip;)

DEVAMI --››
“BA┼×KASI” R.Seyhan / deneme

ÔÇťBA┼×KASIÔÇŁ
Emmanuel LevinasÔÇÖ─▒n ÔÇťba┼čkas─▒ÔÇŁ dedi─či biri var. ÔÇťOÔÇŁ veya ÔÇťdi─čeriÔÇŁ de denebilir.
ÔÇśBerikiÔÇÖnin yok sayd─▒─č─▒, onunla ayn─▒ ├╝lkede bile bulunmak istemedi─či ÔÇťba┼čkas─▒ÔÇŁÔÇŽ
O e─čer ÔÇťba┼čkas─▒ÔÇŁ ise onun taraftan bak─▒nca sen de ÔÇťdi─čeriÔÇŁ ya da ÔÇť├ÂtekiÔÇŁ oluyorsun.
Sen taze fasulyenin yo─čurtlanmas─▒ndan hi├ž ho┼članmayabilirsin ama o buna bay─▒labilir.
Sen eve ÔÇťka├žakÔÇŁ giren bir karasine─či ┼čerre yorarken ÔÇťba┼čkas─▒ÔÇŁ onu hayra yorabilir.
Onlar─▒n da evlerinde kumanda bazen kayboluyor, prizlerden biri yanm─▒┼č oluyor.
Onlar─▒n evinde de b├╝t├╝n kay─▒plar─▒ bulan bir anne veya babaanne var.
Hi├žbir ┼čey yoksa yaln─▒zl─▒k var, kimsesizlik veya kah─▒r varÔÇŽ Onunla ya┼č─▒yorlar.
Onlar─▒n evindeki cep telefonlar─▒ da aralar─▒nda anla┼čarak evde h├ókimiyeti ele ge├žiriyorlar bazen. (daha&helliip;)

DEVAMI --››
K├ľY, YERLE┼×KE, ┼×EH─░R -deneme-

 

K├ľY, YERLE┼×KE, ┼×EH─░R

Malumu ilam; k├Ây, tar─▒m toplumu bireylerinin ihtiya├žlar─▒n─▒ kar┼č─▒lamak ve ya┼čamak ├╝zere topland─▒klar─▒ k├╝├ž├╝k yerle┼čim mek├ónlar─▒d─▒r. Yerle┼čke ise k├Ây├╝n biraz daha geli┼čmi┼č h├óli olup (medeniyetin de─čil) ┼čehrin imk├ónlar─▒ndan daha fazla yararlanan yerle┼čim birimleridir.

┼×ehirli olmak medeni olmak demek olmad─▒─č─▒ gibi k├Âyl├╝leri medeni olmayan insanlar olarak nitelendirmek de sa─čl─▒kl─▒ de─čildir. Bir insan─▒n ┼čehirli oldu─ču h├ólde medeni olmayabilece─či gibi, k├Âyl├╝ oldu─ču h├ólde medeni olabilen nice insan vard─▒r. Medeniyet tav─▒r ve duru┼č ile ilgilidir. Keza ┼čehir ile kent ve yerle┼čke farkl─▒ ┼čeylerdir.

┼×ehir i├žin eskiler Medine derlerdi. Farab├«ÔÇÖnin (vef. 950) ├╝nl├╝ eserinin ad─▒ Medinet├╝ÔÇÖl Faz─▒laÔÇÖd─▒r ki bildi─čimiz (maÔÇÖrife) Medine ┼čehri ile ilgisi yoktur; erdemli ┼čehir anlam─▒na gelir. Farab├«ÔÇÖye g├Âre erdemli ┼čehir, insan─▒n d├╝nya ve ahiret saadetini birlikte ger├žekle┼čtirebilece─či yerdir. Farab├« bu eserinde konuyu devlet boyutuna ta┼č─▒yarak ideal devletin ├žer├ževesini de ├žizer. Devlet ┼čehirlerle devlet olmu┼čtur. (daha&helliip;)

DEVAMI --››
M├╝temeddin ve Eygi Bir adam: MEHMET ┼×EVKET EYG─░

Bir motosiklet ge├žer ans─▒z─▒n yan─▒n─▒zdan, ortal─▒─č─▒ velveleye verir, mahalleyi aya─ča kald─▒r─▒r. G├╝r├╝lt├╝s├╝nden san─▒rs─▒n─▒z ki s─▒rt─▒nda tonlarca y├╝k var. Oysa s─▒rt─▒nda ta┼č─▒d─▒─č─▒ tek ki┼čidir. Ayn─▒ yerden bir otob├╝s ge├žer; sesini son anda fark edersiniz, bir taksi kadar bile ses ├ž─▒karmaz. Oysa tonlarca a─č─▒rl─▒k vard─▒r s─▒rt─▒nda, onlarca insan ve e┼čya vard─▒r.
Kimi insanlar vard─▒r, sessiz ve derinden ya┼čarlar; ┼čamatas─▒z, g├╝r├╝lt├╝s├╝z ve rekl├óms─▒z. Onlar m├╝tevaz─▒; fakat silinmeyen izler b─▒rakarak ilerlerler. Onlar ├žo─ču zaman yan─▒n─▒zdan ge├žip giderler, g├Âremezsiniz; fark etti─činizde ge├ž olur, o gidece─či yere ├žoktan gitmi┼čtir. Arkas─▒ndan ÔÇťBu, o muydu?ÔÇŁ ya da ÔÇťO, bu muydu?ÔÇŁ dersiniz ve onunla ayn─▒ ├ža─čda ya┼čad─▒─č─▒n─▒z h├ólde onu ke┼čfedemedi─činize, son anda fark etti─činizde de arkas─▒ndan yeti┼čemedi─činize, onunla iki kel├óm olsun edemedi─činize hay─▒flan─▒rs─▒n─▒z. Bo┼čunad─▒r bu hay─▒flanman─▒z; birilerinin size ÔÇťge├žmi┼č olsunÔÇŁ demesinin zaman─▒d─▒r. (daha&helliip;)

DEVAMI --››
KAMYONLARLA BARI┼×TIM ARTIK

Y├╝zy─▒l─▒n ihanetinin ya┼čand─▒─č─▒ 15 Temmuz 2016 haftas─▒nda yazd─▒─č─▒m─▒z yaz─▒* Daha sonra olay─▒n roman─▒ yaz─▒ld─▒ (Ebucehil Karpuzu)

KAMYONLARLA BARI┼×TIM ARTIK

15 Temmuzda ya┼čananlar ‘darbe’ de─čil ├╝lkeyi i┼čgal giri┼čimi idi. ABD+AB+kukla ortak yap─▒m─▒ bir i┼čgal giri┼čimine maruz kald─▒k biz. Tezg├óh├ž─▒lar, ba─č─▒ms─▒zl─▒k tarihimize ge├žen b├╝y├╝k kahraman ├ľmer Halisdemirleri, tanklara kafa tutan Pendikli Sabri ├ťnal’lar─▒, Dr Metin Do─čanlar─▒ hesaba katmam─▒┼člard─▒ tabii.

Bir g├Âr├╝┼če g├Âre b├╝t├╝n ya┼čananlar─▒n m├╝sebbibi sinsi ihanet elemanlar─▒n─▒ buralara yerle┼čtiren siyasi iradedir. Bu g├Âr├╝┼č ku┼čkusuz do─črular─▒ bar─▒nd─▒r─▒yor i├žinde, ne ki ger├žek o kadar da yal─▒n de─čil. Yan─▒n─▒zdaki 40 y─▒ll─▒k dostunuzun sizinle ilgili dosyalar haz─▒rlad─▒─č─▒n─▒, ├žeteleler tuttu─čunu, hatta mahrem g├Âr├╝nt├╝lerinize ula┼čt─▒─č─▒n─▒ ├Â─črendi─činizde ne d├╝┼č├╝n├╝rs├╝n├╝z? Bu nas─▒l bir duygu verir size? Ne yapard─▒n─▒z b├Âyle bir durumda? D─▒┼čar─▒dan bakanlar─▒n ÔÇťb├╝t├╝n problem, sizin onu dost edinmenizdeÔÇŁ deyip i┼čin i┼činden ├ž─▒kmas─▒ kolayd─▒r. D─▒┼čar─▒dan g├Âr├╝nen ┼čey, i├žeride bu kadar yal─▒n m─▒ acaba? Ger├žek ┼ču ki olay 15 y─▒ll─▒k bir olay de─čil; sinsilik temel vasf─▒ olan ├Ârg├╝t 40 y─▒ll─▒k bir s├╝re├žten ge├žerek bu noktaya ula┼čt─▒. (daha&helliip;)

DEVAMI --››
Recep Seyhan (author)

RECEP SEYHAN

(Author; reconteur-novelist)

He was born in Amasya in 1954/ Ta┼čova-Ye┼čilyurt village. He graduated from Marmara University (Turkish Literature). He worked as a teacher of Turkish Language Literature at MEB (Ministry of Education) schools. For a while, he worked as a teacher of Completion Courses for Mother Language in Bavaria, Germany. He published his observations and impressions under the title of Augsburg Notes. (This work was later published as a book named as The Pictures In The Trash Bin.) For a while, he worked as a┬á┬ácorrector at the correction service of a daily newspaper. (daha&helliip;)

DEVAMI --››
N─░SAN AYI ETK─░NL─░KLER─░

1- Edit├Âr ve yazar ─░smail Turan, hik├óyelerimizle ilgili 12 Nisan 2019 Cuma g├╝n├╝ saat 15.00’te K─▒rklaereli ├ťniversitesi Uluslararas─▒ Rumeli Sempozyumu’nda “Recep Seyhan’─▒n Hik├óyelerinde Nesne-Birey ─░li┼čkileri” konulu bir bildiri sundu. Metin bilahere ├ťniversitenin hakemli dergisinde yay─▒mlanaca─č─▒ i├žin┬á ├žal─▒┼čman─▒n ├Ânceden ba┼čka bir yerde yay─▒mlanmas─▒n─▒n uygun olmayaca─č─▒ bilgisini ald─▒k. O sebeple k─▒sa s├╝re sonra S─░TEM─░ZDEN KALDIRILDI.
2- 17 May─▒s 12019 ├çar┼čamba g├╝n├╝ saat 10’da ├ťsk├╝dar Fatih Sultan Mehmet ├ťniversitesi T├╝rk Dili Edebiyat─▒ b├Âl├╝m├╝
├Â─črencileri ve kat─▒l─▒mc─▒ misafirlerin bulundu─ču Atikvalide’deki kamp├╝s salonunda EBUCEH─░L KAPRUZU ve 15 Temmuz konu┼čuldu.. Oturumu ilgili ├╝niversitenin Yeni T├╝rk Edebiyat─▒ b├Âl├╝m ba┼čkan─▒ Prof. ┼×aban Sa─čl─▒k y├Ânetti. (daha&helliip;)

DEVAMI --››