ZONGO’NUN DE─×─░RMEN─░’nden se├žkiler

Zongo’nun De─čirmeni‘nden
Ôľ║Kitaptaki ├╝├ž hik├óye (Zongo’nun De─čirmeni, Flora’n─▒n ├ç─▒ng─▒raklar─▒ ve ├ľl├╝ Sesleri Korosu) daha ├Ânce hi├žbir yerde yay─▒mlanmam─▒┼čt─▒r.

ÔÇťDal─▒nda olgunla┼č─▒p kuruyan, kurda ku┼ča yem olmaya haz─▒r bir meyve gibiyim ┼čimdi. Y├╝ksek y├╝ksek yaylalardan kesildim, gecesi ayd─▒nl─▒k ┼čehire gitmekten kesildim, araziye gitmekten kesildim. Ah─▒r bile bana kap─▒s─▒n─▒ kapad─▒. D├╝nya; ovas─▒yla, yaylas─▒yla, topra─č─▒yla beni terk etmeye ba┼člad─▒. ─░yisi mi toprak beni b─▒rakmadan onu d├Ân├╝┼čt├╝reyim.ÔÇŁ(…) (daha&helliip;)

DEVAMI --››
K├ľY, YERLE┼×KE, ┼×EH─░R -deneme-

 

K├ľY, YERLE┼×KE, ┼×EH─░R

Malumu ilam; k├Ây, tar─▒m toplumu bireylerinin ihtiya├žlar─▒n─▒ kar┼č─▒lamak ve ya┼čamak ├╝zere topland─▒klar─▒ k├╝├ž├╝k yerle┼čim mek├ónlar─▒d─▒r. Yerle┼čke ise k├Ây├╝n biraz daha geli┼čmi┼č h├óli olup (medeniyetin de─čil) ┼čehrin imk├ónlar─▒ndan daha fazla yararlanan yerle┼čim birimleridir.

┼×ehirli olmak medeni olmak demek olmad─▒─č─▒ gibi k├Âyl├╝leri medeni olmayan insanlar olarak nitelendirmek de sa─čl─▒kl─▒ de─čildir. Bir insan─▒n ┼čehirli oldu─ču h├ólde medeni olmayabilece─či gibi, k├Âyl├╝ oldu─ču h├ólde medeni olabilen nice insan vard─▒r. Medeniyet tav─▒r ve duru┼č ile ilgilidir. Keza ┼čehir ile kent ve yerle┼čke farkl─▒ ┼čeylerdir.

┼×ehir i├žin eskiler Medine derlerdi. Farab├«ÔÇÖnin (vef. 950) ├╝nl├╝ eserinin ad─▒ Medinet├╝ÔÇÖl Faz─▒laÔÇÖd─▒r ki bildi─čimiz (maÔÇÖrife) Medine ┼čehri ile ilgisi yoktur; erdemli ┼čehir anlam─▒na gelir. Farab├«ÔÇÖye g├Âre erdemli ┼čehir, insan─▒n d├╝nya ve ahiret saadetini birlikte ger├žekle┼čtirebilece─či yerdir. Farab├« bu eserinde konuyu devlet boyutuna ta┼č─▒yarak ideal devletin ├žer├ževesini de ├žizer. Devlet ┼čehirlerle devlet olmu┼čtur. (daha&helliip;)

DEVAMI --››
G├ťN├ťM├ťZ ├ľYK├ťC├ťLER─░ KL├éS─░K ┼×─░─░R─░ B─░LM─░YOR (soru┼čturma)

SORU┼×TURMA

Sorular: Yusuf Alpaslan ├ľzdemir (Pusulahaber/K├╝lt├╝r)
1-T├╝rk edebiyat─▒nda hik├óye anlatma bi├žimi son d├Ânemlerde bir hayli de─či┼čim/d├Ân├╝┼č├╝m ge├žirdi. Sizce, bug├╝n├╝n ├Âyk├╝c├╝l├╝─č├╝, mesaisini yeni aray─▒┼člarla m─▒, yoksa kendi klasiklerini olu┼čturma gayretiyle mi devam ettirecek?
2- Yahya Kemal, ÔÇťS├Ânmez seher-i ha┼čre kadar ┼čiÔÇÖr-i kadim/Bir me┼čaledir, devredilir elden eleÔÇŁ demi┼čti. Yirmi birinci y├╝zy─▒lda me┼čalenin ak─▒beti sizce ne haldedir?
3- ÔÇťEdebiyat Ele┼čtirisiÔÇŁ kavram─▒ndan ne anlamal─▒y─▒z? Yoklu─čundan bunca ┼čik├óyet edilen ele┼čtiri, r├╝┼čt├╝n├╝ nas─▒l ispat etmeli? (daha&helliip;)

DEVAMI --››
M├╝temeddin ve Eygi Bir adam: MEHMET ┼×EVKET EYG─░

Bir motosiklet ge├žer ans─▒z─▒n yan─▒n─▒zdan, ortal─▒─č─▒ velveleye verir, mahalleyi aya─ča kald─▒r─▒r. G├╝r├╝lt├╝s├╝nden san─▒rs─▒n─▒z ki s─▒rt─▒nda tonlarca y├╝k var. Oysa s─▒rt─▒nda ta┼č─▒d─▒─č─▒ tek ki┼čidir. Ayn─▒ yerden bir otob├╝s ge├žer; sesini son anda fark edersiniz, bir taksi kadar bile ses ├ž─▒karmaz. Oysa tonlarca a─č─▒rl─▒k vard─▒r s─▒rt─▒nda, onlarca insan ve e┼čya vard─▒r.
Kimi insanlar vard─▒r, sessiz ve derinden ya┼čarlar; ┼čamatas─▒z, g├╝r├╝lt├╝s├╝z ve rekl├óms─▒z. Onlar m├╝tevaz─▒; fakat silinmeyen izler b─▒rakarak ilerlerler. Onlar ├žo─ču zaman yan─▒n─▒zdan ge├žip giderler, g├Âremezsiniz; fark etti─činizde ge├ž olur, o gidece─či yere ├žoktan gitmi┼čtir. Arkas─▒ndan ÔÇťBu, o muydu?ÔÇŁ ya da ÔÇťO, bu muydu?ÔÇŁ dersiniz ve onunla ayn─▒ ├ža─čda ya┼čad─▒─č─▒n─▒z h├ólde onu ke┼čfedemedi─činize, son anda fark etti─činizde de arkas─▒ndan yeti┼čemedi─činize, onunla iki kel├óm olsun edemedi─činize hay─▒flan─▒rs─▒n─▒z. Bo┼čunad─▒r bu hay─▒flanman─▒z; birilerinin size ÔÇťge├žmi┼č olsunÔÇŁ demesinin zaman─▒d─▒r. (daha&helliip;)

DEVAMI --››
KAMYONLARLA BARI┼×TIM ARTIK

Y├╝zy─▒l─▒n ihanetinin ya┼čand─▒─č─▒ 15 Temmuz 2016 haftas─▒nda yazd─▒─č─▒m─▒z yaz─▒* Daha sonra olay─▒n roman─▒ yaz─▒ld─▒ (Ebucehil Karpuzu)

KAMYONLARLA BARI┼×TIM ARTIK

15 Temmuzda ya┼čananlar ‘darbe’ de─čil ├╝lkeyi i┼čgal giri┼čimi idi. ABD+AB+kukla ortak yap─▒m─▒ bir i┼čgal giri┼čimine maruz kald─▒k biz. Tezg├óh├ž─▒lar, ba─č─▒ms─▒zl─▒k tarihimize ge├žen b├╝y├╝k kahraman ├ľmer Halisdemirleri, tanklara kafa tutan Pendikli Sabri ├ťnal’lar─▒, Dr Metin Do─čanlar─▒ hesaba katmam─▒┼člard─▒ tabii.

Bir g├Âr├╝┼če g├Âre b├╝t├╝n ya┼čananlar─▒n m├╝sebbibi sinsi ihanet elemanlar─▒n─▒ buralara yerle┼čtiren siyasi iradedir. Bu g├Âr├╝┼č ku┼čkusuz do─črular─▒ bar─▒nd─▒r─▒yor i├žinde, ne ki ger├žek o kadar da yal─▒n de─čil. Yan─▒n─▒zdaki 40 y─▒ll─▒k dostunuzun sizinle ilgili dosyalar haz─▒rlad─▒─č─▒n─▒, ├žeteleler tuttu─čunu, hatta mahrem g├Âr├╝nt├╝lerinize ula┼čt─▒─č─▒n─▒ ├Â─črendi─činizde ne d├╝┼č├╝n├╝rs├╝n├╝z? Bu nas─▒l bir duygu verir size? Ne yapard─▒n─▒z b├Âyle bir durumda? D─▒┼čar─▒dan bakanlar─▒n ÔÇťb├╝t├╝n problem, sizin onu dost edinmenizdeÔÇŁ deyip i┼čin i┼činden ├ž─▒kmas─▒ kolayd─▒r. D─▒┼čar─▒dan g├Âr├╝nen ┼čey, i├žeride bu kadar yal─▒n m─▒ acaba? Ger├žek ┼ču ki olay 15 y─▒ll─▒k bir olay de─čil; sinsilik temel vasf─▒ olan ├Ârg├╝t 40 y─▒ll─▒k bir s├╝re├žten ge├žerek bu noktaya ula┼čt─▒. (daha&helliip;)

DEVAMI --››
D├ťZENEK ve TARAFTAR (deneme)

D├ťZENEK VE TARAFTAR

├ľnceleri ikiydiler sonra ├╝├ž, d├Ârt, on oldular.
Her k├╝me bir imparatorluk; k├╝melerin ba┼č─▒ndaki adamlar─▒n her biri de k├╝mesinin imparatoruydu.
Bu imparatorluklar─▒n ta┼č─▒nmaz m├╝lkleri, b├╝y├╝k arazileri, bankalar─▒, say─▒s─▒ bilinmeyen ara├žlar─▒, ├Âzel tesisleri, ┼ča┼čaal─▒ mek├ónlar─▒ vard─▒. ─░mparatorlu─čun ├Ânde gelen adamlar─▒ ve arenalardaki ayinlerde ├Ânemli g├Ârevleri olan bireyler saraylarda veya saray gibi mek├ónlarda otururlard─▒. Onlar─▒n her birinin g├╝nl├╝k hayatlar─▒ ve yap─▒p ettikleri her i┼č, ilgili k├╝menin yay─▒n organlar─▒na haber olarak ge├žilirdi. Bu haberlerde; adamlar─▒n son olarak ka├ž─▒nc─▒ kad─▒n ile ya┼čad─▒klar─▒; o─čullar─▒n─▒n veya k─▒zlar─▒n─▒n yar─▒┼č yahut drift yaparken hangi gariban─▒ ezdi─či, hangi mek├ónlarda ne t├╝r rezalet ├ž─▒kard─▒klar─▒ balland─▒ra balland─▒ra anlat─▒l─▒rd─▒. Hayatlar─▒n─▒n b├╝t├╝n ayr─▒nt─▒lar─▒ pazara ├ž─▒kar─▒l─▒r; fakat onlar, b├╝t├╝n olanlar─▒ hanelerine yaz─▒lm─▒┼č pozitif┬á bir reklam g├Âz├╝yle de─čerlendirirlerdi sadece. B├╝t├╝n bu haberlerin al─▒c─▒s─▒ da yine taraftard─▒. (daha&helliip;)

DEVAMI --››
EDEB─░YAT D├ťNYAYI DE─×─░┼×T─░R─░R mi?

ÔÇťYaya ├ľncelikli TrafikÔÇŁ ya da┬á EDEB─░YAT D├ťNYAYI DE─×─░┼×T─░R─░R mi?

Ne alaka? Yaya ├Âncelikli trafi─čin edebiyatla ilgisi ne ola? B├Âyle bir soru sorulmal─▒d─▒r. ├ľnce malumun ilam─▒na bakal─▒m: Bizde 2019ÔÇÖda -fark edilen demeyeyim haydi- g├╝ndeme getirilen ÔÇťyaya ├Âncelikli trafikÔÇŁ ger├žekli─či AvrupaÔÇÖda en az 50 y─▒ld─▒r caridir. (┼×imdi, b├Âyle dedim diye ÔÇśAvrupa hayran─▒ÔÇÖ yarg─▒lamas─▒na muhatap olabilirim.) D├╝nyan─▒n az ├žok geli┼čmi┼č her yerinde yayalar─▒n ge├žebilece─či yatay ├žizgilerle belirlenmi┼č alanlar vard─▒r. S├╝r├╝c├╝ buralardan temkinli ge├žer ve kar┼č─▒ya ge├žmek ├╝zere haz─▒rlanan bir yayay─▒ g├Âr├╝r g├Ârmez en az 5m ├Âtede durur. Hele de yaya hamle yapt─▒ ise zinhar yakla┼čmaz. Yasaklar─▒n delinmesinin bir h├╝ner veya art─▒ bir vas─▒f san─▒ld─▒─č─▒ bizde, kendisi i├žin tahsis edilmi┼č bu alanlar─▒ kullanmaya ├žal─▒┼čan yayalar─▒n can─▒n─▒ zor kurtard─▒─č─▒ da bir vak─▒ad─▒r. ├ľte yanda hi├žbir yaya da trafi─čin akt─▒─č─▒ yayalar i├žin bir i┼čaret bulunmayan bir yerden kar┼č─▒ya ge├žmek ├╝zere harekete ge├žmez. Gelelim bunun edebiyatla ilgisine: (daha&helliip;)

DEVAMI --››
─░NTERAKT─░F EDEB─░YAT D├ľNEM─░ (mi?)

├ľyk├╝ ve Ele┼čtiri Yeni Bir D├Âneme mi Giriyor?

Yer├╝st├╝ ve yeralt─▒ imk├ónlar─▒n─▒n sonuna kadar kullan─▒ld─▒─č─▒, yapay zek├ón─▒n ve s├╝personik u├žaklar─▒n g├╝ndeme girdi─či interaktif zamanlara erdik. Postmodernizmin verilerinin k├Ât├╝ kullan─▒m─▒ndan yapay bir anlat─▒ma (benim siborg* edebiyat dedi─čim anlat─▒ms─▒zl─▒k ki eski edebiyatta kar┼č─▒l─▒─č─▒ kelam-─▒ gam├╗zedir); i├žinden insan─▒n ├žekildi─či humonoid (insans─▒) bir ├Âyk├╝ye veya romana; bu ikisinin birle┼čimi diyebilece─čimiz simulakr bir edebiyata do─čru gidi┼č mi var diye sorgulanmal─▒d─▒r.[i] Bu sadece ├Âyk├╝ i├žin de─čil ┼čiir i├žin de d├╝┼č├╝n├╝lebilir. Buna bir i┼čaret olarak de─činip konuyu ele┼čtiriye a├žarak ba┼čka bir boyuta ge├žmek istiyorum. (daha&helliip;)

DEVAMI --››
N─░SAN AYI ETK─░NL─░KLER─░

1- Edit├Âr ve yazar ─░smail Turan, hik├óyelerimizle ilgili 12 Nisan 2019 Cuma g├╝n├╝ saat 15.00’te K─▒rklaereli ├ťniversitesi Uluslararas─▒ Rumeli Sempozyumu’nda “Recep Seyhan’─▒n Hik├óyelerinde Nesne-Birey ─░li┼čkileri” konulu bir bildiri sundu. Metin bilahere ├ťniversitenin hakemli dergisinde yay─▒mlanaca─č─▒ i├žin┬á ├žal─▒┼čman─▒n ├Ânceden ba┼čka bir yerde yay─▒mlanmas─▒n─▒n uygun olmayaca─č─▒ bilgisini ald─▒k. O sebeple k─▒sa s├╝re sonra S─░TEM─░ZDEN KALDIRILDI.
2- 17 May─▒s 12019 ├çar┼čamba g├╝n├╝ saat 10’da ├ťsk├╝dar Fatih Sultan Mehmet ├ťniversitesi T├╝rk Dili Edebiyat─▒ b├Âl├╝m├╝
├Â─črencileri ve kat─▒l─▒mc─▒ misafirlerin bulundu─ču Atikvalide’deki kamp├╝s salonunda EBUCEH─░L KAPRUZU ve 15 Temmuz konu┼čuldu.. Oturumu ilgili ├╝niversitenin Yeni T├╝rk Edebiyat─▒ b├Âl├╝m ba┼čkan─▒ Prof. ┼×aban Sa─čl─▒k y├Ânetti. (daha&helliip;)

DEVAMI --››
─░STANBUL ├ľYK├ťLER─░[1]

┬á ┬á ┬á ┬á ┬á ┬á Bu ┼čehr-i Stanbul ki b├«-misl ├╝ behad─▒r
            Bir sengine yek pare Acem mülkü fedadır
                                                           Nedim

─░stanbul bizzat kendisi bir hik├óyedir; yakla┼č─▒k 1600 y─▒ll─▒k bir hik├óyedir bu. D├Ârt imparatorlu─ča (Roma, Latin, Bizans ve Osmanl─▒) ba┼čkentlik etmi┼č bu m├╝stesna ┼čehir,┬á ─░slamla┼čt─▒ktan sonra hik├óyeler ├╝retmeye devam etti. ┼×airin ifadesiyle ÔÇťa─člayan─▒ bile bahtiyarÔÇŁ olan ─░stanbulÔÇÖa bir kez gelen oraya bir daha gelmeden duramaz. ─░stanbulÔÇÖda bir kez ikamet eden i├žin ise oradan ayr─▒lmak derin bir ac─▒ demektir[1].
─░stanbul hasretini en g├╝zel anlatan hik├óyelerden biri Ziya Osman SabaÔÇÖn─▒n B─▒rakt─▒─č─▒m ─░stanbul adl─▒ hik├óyesidir. Anlat─▒c─▒n─▒n beklenmedik bir anda ba┼čka bir ile tayini ├ž─▒kar. ─░stanbulÔÇÖdan ayr─▒lacakt─▒r. Daha ayr─▒lmadan i├žine bir hasret ├ž├Âker[2]. (daha&helliip;)

DEVAMI --››