SEYHANÔÇÖIN ANADOLUÔÇÖNUN KARA KUTUSU N─░TEL─░─×─░NDEK─░ ÔÇťTA┼×ÔÇŁ H─░K├éYES─░ ├ťZER─░NE- Muhsin Duran

SEYHANÔÇÖIN ANADOLUÔÇÖNUN KARA KUTUSU N─░TEL─░─×─░NDEK─░ ÔÇťTA┼×ÔÇŁ H─░K├éYES─░ ├ťZER─░NE

Hi├ž unutmam, edebiyata ilgimin k─▒p─▒rdamaya ba┼člad─▒─č─▒ y─▒llarda bir dostumuz, d├╝nya klasiklerinden dersler ├ž─▒kar─▒p, onlardaki birden ├žok mek├ónlar─▒, ├žoklu zamanlar─▒ ve ├žok say─▒da olay kahramanlar─▒n─▒ de─čerlendirirken; ÔÇťBak─▒n, bu hik├óyede, bu romanda usta yazar, bu kadar kalabal─▒k kahraman─▒n─▒ nas─▒l sahneye ├ž─▒karm─▒┼č, bir mahalle, bir kasaba dolusu insandan ayr─▒ ayr─▒ karakterler ├╝retmi┼č, ┬áonlara uygun rol vermi┼č, hik├óyeyi adeta bir dantel├ó gibi i┼člemi┼čÔÇŽÔÇŁ diye takdirlerini bildirmi┼č ve kahramanlar─▒n ├žoklu─čunu hik├óyenin art─▒s─▒ olarak i┼čaret etmi┼čti.

Bir tespit olarak diyorum; g├╝n├╝m├╝zde hik├óyeler -kalabal─▒k ┼čehirlerin yo─čunlu─čunun usan├ž veren h├ólinden midir nedir- bir iki kahramanla veya neredeyse hi├ž kahramans─▒z bitirilebiliyor. Son zamanlardaki kimi postmodern hik├óyelerde ise sahne b├╝sb├╝t├╝n bo┼č kalmasa da bir kahraman─▒n bulunup bulunmad─▒─č─▒ndan veya (var ise) bir varl─▒─č─▒ olup olmad─▒─č─▒ndan emin olamayabiliyorsunuz. ┼×u da oluyor: Yazar, tek ki┼či etraf─▒nda, o bir tek ki┼čiye dokunan her nesneyi te┼črih masas─▒na yat─▒r─▒yor. Mek├ón da ├ÂyleÔÇŽ Bu hik├óyelerde yazar, kararg├óh─▒n─▒ oraya kuruyor; kahraman─▒n i├ž d├╝nyas─▒ da yazar─▒n g├Âzlem alan─▒ oluyor. B├Âylece sahnede, yine g├Âr├╝nmeyen ama hissedilen kahramanlar rol al─▒yor. O arada e┼čya da bir karakter kazan─▒yor. B├Âylece e┼čyan─▒n insanlarla ortak paydas─▒ bulunup anlat─▒ma farkl─▒ ├že┼čni kazand─▒r─▒l─▒yor. Bu t├╝r hik├óyeleri okurken kahraman─▒n i├ž d├╝nyas─▒n─▒ ├ódeta istil├ó etmi┼č g├Âr├╝nen kalabal─▒klarla kar┼č─▒la┼č─▒yorsunuz. Yani yine sahne bo┼č de─čil. (daha&helliip;)

DEVAMI --››
BA┼×ARILI B─░R 15 TEMMUZ ROMANI-Mehmet Erdo─čan

Ebucehil KarpuzuÔÇÖnda 15 Temmuz 2016ÔÇÖdaki darbe giri┼čimi ve akt├Ârleri anlat─▒l─▒r. Darbeye kalk─▒┼čan ├Ârg├╝t ve kadrolar─▒, ba┼člang─▒c─▒ndan darbe s├╝recinde yapt─▒klar─▒na kadar bilinen b├╝t├╝n ├Âzellikleriyle sergilenir. Yazar, aradan iki y─▒l gibi k─▒sa bir zaman ge├žmi┼č olmas─▒na ra─čmen olay─▒ b├╝y├╝k bir ba┼čar─▒yla romanla┼čt─▒r─▒r. Ne romandan taviz verir ve ne de olaylar─▒ anlat─▒rken herhangi bir kareyi atlar. Zaman ge├žince ve davalar sonu├žlan─▒nca baz─▒ ┼čeyler daha iyi anla┼č─▒lacak belki. Fakat ├Ârg├╝t├╝n yap─▒lanma ve eylem kabiliyeti ancak bu s├╝re├žlere tan─▒k olanlar─▒n zaman─▒nda anlatabilece─či bir husustur. Recep SeyhanÔÇÖ─▒n e─čitimci olmas─▒ ve M├╝sl├╝man entelekt├╝el kimli─či b├Âyle bir s├╝reci anlatmada ona b├╝y├╝k bir avantaj sa─člar. Yani o, s├Âz konusu s├╝recin ruhunu derinden kavramay─▒ ve yans─▒tmay─▒ ba┼čar─▒r.

Ebucehil KarpuzuÔÇÖnda bilinen bir konu romanla┼čt─▒r─▒l─▒r. Yazar, daha ├Ânce hik├óyede bu ┼čekilde birka├ž deneme yapm─▒┼č ve hepsinde de ba┼čar─▒l─▒ olmu┼čtu. Bunlardan biri olan ÔÇťAzazilÔÇÖin Kap─▒s─▒ndaÔÇŁda Necip Faz─▒lÔÇÖ─▒n ParisÔÇÖte bir kumarbaz olarak ya┼čad─▒klar─▒n─▒ anlatm─▒┼čt─▒. ├ľte yandan┬áMetal ├çubuklar─▒n Dans─▒ÔÇÖnda yer alan ÔÇťDa─č ├ľyk├╝leriÔÇŁndeki bir hik├óye par├žas─▒nda FET├ľ benzeri devleti ele ge├žirmeye ├žal─▒┼čan bir din istismarc─▒s─▒n─▒ konu etmi┼čti. Dolay─▒s─▒yla┬áEbucehil KarpuzuÔÇÖna gelene kadar kurguda ve i├žerikte epeyce tecr├╝be kazanm─▒┼čt─▒r. (daha&helliip;)

DEVAMI --››
Hakemli bir dergide bilimsel bir ├žal─▒┼čma: RECEP SEYHAN’IN H─░K├éYELER─░NDE NESNE-B─░REY ─░L─░┼×K─░LER─░

RECEP SEYHANÔÇÖIN H─░K├éYELER─░NDE NESNE VE B─░REY ─░L─░┼×K─░LER─░*
─░smail TURAN[1]

Object-individual relations in Recep SeyhanÔÇÖs stories
Abstract
Recep Seyhan, who started his writing career in 1979 in the T├╝rk Edebiyat─▒ magazine; He is the author of several books as well as many journal articles and independent works. Our writer, who succeeded in successfully synthesizing the modern story with the traditional story, brings modern interpretations to ancient feelings and ancient tools. For this purpose, a strong staff of the staff who founded Seyhan’in especially at AzazilÔÇÖin Kap─▒s─▒nda and Metal ├çubuklar─▒n Dans─▒ of the story books offer us a large field of study. The aforementioned works are decorated with stories in which Seyhan made ontological observations and examined the relationship between human and object. In our study, we will examine the objects that form the stories in their books and sit in the center of the texts. In the stories, objects that appear to have strong communication with people: mirror and screen, metal bars (knitting shafts), stones, doors, toys and knives. Working from these objects will reveal that the individual and the collective unconscious are projected from the human to the article. (daha&helliip;)

DEVAMI --››
FUNDA ├ľZSOY ERDO─×AN

AZAZ─░LÔÇÖ─░N KAPISINDA

ÔÇťAzazilÔÇÖin Kap─▒s─▒ndaÔÇŁ Recep SeyhanÔÇÖ─▒n Bilge K├╝lt├╝r SanatÔÇÖdan ├ž─▒kan ├╝├ž├╝nc├╝ ├Âyk├╝ kitab─▒. 2013 y─▒l─▒nda yay─▒mlanan ve ESKADERÔÇÖin ├Âyk├╝ ├Âd├╝l├╝n├╝ de alan ÔÇťG├╝ne┼čin Do─čdu─ču YerdeÔÇŁ kitab─▒ndan hemen sonra gelen ÔÇťAzazilÔÇÖin Kap─▒s─▒ndaÔÇŁ kitab─▒yla, bir yazar─▒n kendini tekrar etmedi─čini g├Ârmenin mutlulu─čunu ve takdirini ya┼č─▒yorsunuz. ├çok derin psikolojik tahlillerin yap─▒ld─▒─č─▒, insan─▒n ├ž─▒kmazlar─▒na, gizli dehlizlerine yazar─▒n dikkatli bak─▒┼člar─▒n─▒ gezdirdi─či bir kitap ÔÇťAzazilÔÇÖin Kap─▒s─▒ndaÔÇŁ. ├ľzellikle kitaba ismini de veren ├Âyk├╝, belgesel ├Âzellikler de ta┼č─▒mas─▒ a├ž─▒s─▒ndan ├╝zerinde durulmay─▒ bilhassa hak ediyor. (daha&helliip;)

DEVAMI --››
DUYGU AKSOY

AZAZ─░LÔÇÖ─░N KAPISINDA

1979ÔÇÖdan itibaren Mavera, T├╝rk Edebiyat─▒, Yedi ─░klim, Derg├óh ve Hece gibi ├že┼čitli edebiyat ve sanat dergilerinde yazan Recep Seyhan, T├╝rk edebiyat─▒n─▒n folklorik k├╝lt├╝r├╝ ustaca kullanan, dili titizlikle i┼čleyen ├Âyk├╝c├╝lerinden. Yazar─▒n Bilge K├╝lt├╝r Sanat taraf─▒ndan yay─▒mlanan ├╝├ž├╝nc├╝ hik├óye kitab─▒ ÔÇťAzazilÔÇÖin Kap─▒s─▒ndaÔÇŁ ge├žti─čimiz ay okuyucusuyla bulu┼čtu.

2013 y─▒l─▒nda ─░kinci kitab─▒ ÔÇťG├╝ne┼čÔÇÖin Do─čdu─ču YerdeÔÇŁ ile ÔÇťEskaderÔÇŁin ÔÇťEn ─░yi Hik├óye ├ľd├╝l├╝ÔÇŁne lay─▒k g├Âr├╝len Recep SeyhanÔÇÖ─▒n s├╝rekli okuyucular─▒ onun gizliden parlayan bir hik├óyeci oldu─čunu bilirler. ├çok g├Âz ├Ân├╝nde olmadan uzun birikimler sonucu ├ž─▒kard─▒─č─▒ az say─▒da kitaplar─▒ onlarca ├Âyk├╝ kitab─▒ varm─▒┼č gibi bir yo─čunluk hissettirir. Onun hik├óyelerinde her par├ža bir b├╝t├╝nd├╝r ve her b├╝t├╝n par├žalar─▒n muhte┼čem uyumuyla bir araya gelir. (daha&helliip;)

DEVAMI --››
YALÇIN DORUK

RECEP SEYHAN’─▒n ‘─░SKELEDE’ H─░K├éYES─░NDE TEKTON─░K ANLAM KATMANLARI

Recep Seyhan hik├óyeleri s├Âz konusu oldu─čunda bir okur olarak tuhaf bir ├žekim g├╝c├╝yle kar┼č─▒la┼č─▒r─▒z. ─░lgin├žtir hangi hik├óyesini okumaya kalksak bazen m─▒knat─▒s demiri bazen de demir m─▒knat─▒s─▒ ├žekiyormu┼č gibi bir hissiyat belirir bizde. Bazen metin tuhaf bir ┼čekilde kendini bize sevdirirken bazen de biz tuhaf bir ┼čekilde metni severiz. Metal ├çubuklar─▒n Dans─▒ÔÇÖnda da kendimizi bu ├žekim g├╝c├╝nden alamad─▒k. Mant─▒─č─▒n, birtak─▒m sosyo-psikolojik yasalar─▒n hatta fizi─čin, termofizi─čin ve ontolojik felsefenin z─▒tl─▒─č─▒ndan gebe kalan say─▒s─▒z metafor vard─▒r Seyhan’─▒n hik├óyelerinde. Bize g├Âre ortalama bir okur Seyhan’─▒n hikayelerini bu metafor yo─čunlu─čundan dolay─▒ s─▒k─▒c─▒ bulabilir veya gen├ž bir okur bir dahaki sefere okurum tembelli─činin de maniplesiyle Seyhan’─▒ okumay─▒ ileri bir tarihe erteleyebilir; yahut da hafifs─▒klet entelekt├╝el bir okur kendi eksi─činin fark─▒na var─▒p ortas─▒klet bir entelekt├╝alizme ula┼čt─▒─č─▒nda “Gel bakal─▒m Seyhan, seninle bir kez daha cebelle┼čelim.” diyebilir. Biz de bu ├žal─▒┼čmam─▒zda Seyhan’─▒n ─░skelede adl─▒ hik├óyesini laboratuvar─▒m─▒za al─▒p hik├óyenin arka plan─▒na inerek ├žok iddial─▒ olmamakla birlikte┬á okura y├Ân g├Âstericilik a├ž─▒s─▒ndan bir kavray─▒┼č geli┼čtirmeye ├žal─▒┼čaca─č─▒z. (daha&helliip;)

DEVAMI --››
MUSTAFA EVERD─░

“MAZBUT ├çOCUKLARIN” DANSI

(Recep Seyhan ├ľyk├╝lerini Psikanalitik ─░nceleme Denemesi)

“Sanat eserini inceleyerek, sanat├ž─▒ hakk─▒nda baz─▒ bilgiler edinmek kabildir. Sanat├ž─▒ hakk─▒ndaki bilgilerden kalkarak┬ásanat eseri hakk─▒nda bilgilere varmak da kabildir.┬áAma bu yollarla elde edilen bilgiler hi├ž bir zaman kesin de─čildir.”┬á( Bkz. [1] )┬áEdebiyat metinleri psikanalitik y├Ântemle incelenince yazar─▒n bile fark─▒nda olmad─▒─č─▒ bir zenginli─če ula┼čabiliriz.┬áÔÇťYazar onlar─▒ fark etmemi┼č oldu─ču ├Âl├ž├╝de, kendilerini saf ve yabanc─▒ ├Â─čelerden kurtulmu┼č bi├žimde ele┼čtirici kavray─▒┼ča sunarlar.ÔÇŁ ( Bkz. [2] )
Recep Seyhan bir r├Âportaj─▒nda ÔÇť├Âyk├╝n├╝n didiklenmesinden, irdelenmesinden, tahlilinden yanaÔÇŁ oldu─čunu s├Âyler. ├ľyk├╝lerinin d├╝┼čsel iklimi, ├žok ├ža─čr─▒┼č─▒ml─▒ imgeleri buna imk├ón veren ÔÇôi├žinde bulundu─čumuz ortam dikkate al─▒n─▒nca- cesaretle yaz─▒lan metinlerdir. (daha&helliip;)

DEVAMI --››
FUNDA ├ľZSOY ERDO─×AN – Metal ├çubuklar─▒n Dans─▒

METAL ÇUBUKLARIN DANSI

Recep Seyhan, okuruna hikmet burcundan seslenen bir hik├óyeci. Dilinde halk hik├óyecilerinin renkli s├Âyleyi┼či, masals─▒ imgeleri var. ├çocuklu─čunda ├žok masal dinlemi┼č ve zaman─▒ geldi─činde bunlar─▒ imgelere d├Ân├╝┼čt├╝rm├╝┼č bir yazar─▒n anlat─▒m zenginli─či g├Âze ├žarp─▒yor onun hik├óyelerinde.

D├Ârd├╝nc├╝ kitab─▒ Metal ├çubuklar─▒n Dans─▒ kitab─▒nda yer alan hik├óyelerde de yine her c├╝mlesi ile hayat─▒ kurcalayan, kucaklay─▒p sarmalayan bir yazar─▒n bilge sesini i┼čitiyorsunuz. Yapay s├Âz oyunlar─▒na hi├ž tenezz├╝l etmeyen, ya┼čanmam─▒┼č, hissedilmemi┼č hi├žbir ayr─▒nt─▒ya y├╝z vermeyen bu hikmetli hik├óyelerde beni en ├žok cezbeden, Recep SeyhanÔÇÖ─▒n kad─▒nlar─▒ oldu. (daha&helliip;)

DEVAMI --››
G├ťL TANRIVERD─░

 

Recep SeyhanÔÇÖ─▒n ├çak─▒ Hik├óyesinde

├çAKI’NIN SAKLADI─×I VAROLU┼×SAL Y├ťZLE┼×MELER

Recep Seyhan, son d├Ânem T├╝rk hik├óyecili─činde ba┼čaral─▒ hik├óyeleriyle dikkat ├žeken yaz─▒lar─▒yla g├Âz dolduran yazarlardan biridir.├çe┼čitli dergilerde hik├óyelerini okudu─čumuz yazar─▒n son kitab─▒ AzazilÔÇÖin Kap─▒s─▒nda┬á 2015ÔÇÖte Bilge K├╝lt├╝r SanatÔÇÖtan ├ž─▒kt─▒. Kitab─▒n i├žinde bulunan her hik├óye, usta bir kalemin birikiminin g├Âstergesidir.

SeyhanÔÇÖ─▒n hik├óyelerinde zengin bir k├╝lt├╝rel birikim, p├╝r├╝zs├╝z bir anlat─▒m, dikkatli bir g├Âzlem g├╝c├╝ ile yap─▒lan tasvirler kuvvetle kendini g├Âsteriyor. Dil ve ├╝slup ├Âzellikleri a├ž─▒s─▒ndan Recep Seyhan ├Âyk├╝ d├╝nyas─▒n─▒ en g├╝zel yans─▒tan ├Ânemli ├Ârneklerden biridir ├çak─▒. Biz bu ├žal─▒┼čmam─▒zda kitaptaki bu hik├óyeyi kurgusundaki varolu┼čsal y├╝zle┼čmeler y├Ân├╝yle incelemeye ├žal─▒┼čaca─č─▒z. (daha&helliip;)

DEVAMI --››
SEVDA DEN─░Z K.

RECEP SEYHANÔÇÖIN ├ľYK├ť D├ťNYASI

Recep SeyhanÔÇÖ─▒n ├Âyk├╝ d├╝nyas─▒n─▒ anlatmak i├žin ├že┼čitli konu ba┼čl─▒klar─▒ belirlemeyi d├╝┼č├╝nd├╝m ilkin. ├ľyk├╝lerinde kulland─▒─č─▒ Tema, Kurgu, Dil ve Anlat─▒m, Hik├óyelerindeki Anlat─▒c─▒lar ve Farkl─▒ Hayatlara Tan─▒kl─▒k Etmek gibi. Bakt─▒m ki konu uzuyor.

Bu incelememizde, bu ba┼čl─▒klara -derinlemesine tahlilden ziyade- genel bir ├žer├ževe ├žizece─čiz.Seyhan, uzun c├╝mleler kurmay─▒, hik├óyelerinde ayr─▒nt─▒lar─▒ didiklemeyi seviyor. Bu konuda olduk├ža ba┼čar─▒l─▒ olan yazar, okuyucuya hik├óyelerini anlat─▒rken ayn─▒ zamanda onun y├╝re─čine de dokunur. (daha&helliip;)

DEVAMI --››